Print
Code
XR-GFX1
Version
1.0
Offered by
Software Ingeniør
ECTS
5
Prerequisites
Lineær algebra samt kurserne XR-OOP1 og XR-WWW1 eller lignende.
Main purpose
Formålet med kurset er at lære den studerende, hvordan grafikkortet fungerer (Hardware Graphics Pipeline) samt at give en introduktion til forskellige renderingsteknikker inden for real-time grafik, triangle primitives, texture sampling, 3D file formats, vertex-, fragment- og geometry-shaders samt simple belysningsmodeller og simpel 3D animation.
Knowledge
Efter kurset har den studerende viden om:
- Generel viden om grafikkortet
- Rasterisation
- Shaders
- Simpel belysning af 3D grafik
Skills
Den studerende kan:
- implementere simple shaders med GLSL.
- implementere simpel optimering af shaders.
Competences
Den studerende kan:
- vurdere hvordan en shader bedst kan implementeres.
- implementere simpel fejlfinding i shaders.
Topics
Teaching methods and study activities
Arbejdsbelastningen for studerende er estimeret til 125 timer, hvoraf cirka to tredjedele er selvstudie, inklusive opgaveløsning og forberedelse til eksamen. Aktiviteter alternerer mellem teori, selvstudie og opgaveløsning.
Resources
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætninger:
Fremmødekrav (≥ 75%)
Tre kursusopgaver aflevereret inden deadline
Hvis eksamensforudsætning ikke er opfyldt, skal den studerende gennemføre en skriftlig opgave i WISEflow for at blive indstillet til reeksamen.
Denne opgave planlægges efter den ordinære eksamen.
Eksamensform:
Individuel mundtlig eksamen, 20 minutter.
Eksamen er uden forberedelse og baseret på et trukket, ukendt spørgsmål.
Intern bedømmelse.
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen:
Som ordinær eksamen.
Grading criteria
Karakter efter 7-trinsskala
Additional information
Responsible
Søren Klit Lambæk
Valid from
8/1/2025 12:00 AM
Course type
Keywords
Shaders, GLSL, Real-Time Grafik, 3D Grafik