Print

Computergrafik

Code

XR-GFX1

Version

1.0

Offered by

Software Ingeniør

ECTS

5

Prerequisites

Lineær algebra samt kurserne XR-OOP1 og XR-WWW1 eller lignende.

Main purpose

​Formålet med kurset er at lære den studerende, hvordan grafikkortet fungerer (Hardware Graphics Pipeline) samt at give en introduktion til forskellige renderingsteknikker inden for real-time grafik, triangle primitives, texture sampling, 3D file formats, vertex-, fragment- og geometry-shaders samt simple belysningsmodeller og simpel 3D animation.​

Knowledge

Efter kurset har den studerende viden om:  
- Generel viden om grafikkortet 
- Rasterisation 
- Shaders 
- Simpel belysning af 3D grafik ​

Skills

​Den studerende kan:
- implementere simple shaders med GLSL.
- implementere simpel optimering af shaders.


Competences

Den studerende kan:
- vurdere hvordan en shader bedst kan implementeres.
- implementere simpel fejlfinding i shaders.


Topics

Teaching methods and study activities

​Arbejdsbelastningen for studerende er estimeret til 125 timer, hvoraf cirka to tredjedele er selvstudie, inklusive opgaveløsning og forberedelse til eksamen. Aktiviteter alternerer mellem teori, selvstudie og opgaveløsning. 

Resources

​Online materiale.

Evaluation

Examination

​Eksamensforudsætninger
Fremmødekrav (≥ 75%)  
Tre kursusopgaver aflevereret inden deadline 

Hvis eksamensforudsætning ikke er opfyldt, skal den studerende gennemføre en skriftlig opgave i WISEflow for at blive indstillet til reeksamen.  
Denne opgave planlægges efter den ordinære eksamen. 

Eksamensform
Individuel mundtlig eksamen, 20 minutter.  
Eksamen er uden forberedelse og baseret på et trukket, ukendt spørgsmål. 
Intern bedømmelse. 

Tilladte hjælpemidler
Alle 

Reeksamen
Som ordinær eksamen.  ​

Grading criteria

​Karakter efter 7-trinsskala 

Additional information

Responsible

Søren Klit Lambæk

Valid from

8/1/2025 12:00 AM

Course type

Keywords

Shaders, GLSL, Real-Time Grafik, 3D Grafik