Print
Code
XA-SEP1
Version
6.0
Offered by
Eksportingeniør
ECTS
10
Prerequisites
Ingen
Main purpose
For at opøve den studerendes praktiske professionskompetencer arbejdes der i Semester og Bachelorprojekterne på VIA Engineering i en gruppekontekst med løsning af et aktuelt, fagligt problem.
Formålet er således at:
- anvendeliggøre fagfaglige kompetencer i en problembaseret kontekst.
- løse ingeniørfaglige problemstillinger med afsæt i det nuværende semesters fag.
- udvise evne til at prioritere mellem problemstillinger og arbejde i detaljen med den udvalgte problemstilling
Fokus for undervisningen i SEP1 er LÆRE AT LÆRE. Projektmetode og PBL, herunder grundlæggende indføring i studieteknik og teambaseret projektarbejde.
Grundlæggende indføring i studieteknik og teambaseret projektarbejde. Formålet er at give de studerende en introduktion til problembaseret læring gennem arbejdet med en specifik problemstilling.
Semesterprojektet omfatter to fagområder: Grundlæggende Ingeniørkundskab Software (EBS1) og Introduktion til bæredygtig omstilling (CCS1). På baggrund af oplæg fra underviserne udarbejder de studerende en problemformulering, der inddrager begge fag.
Knowledge
PBL videns-læringsmål:
- Den studerende skal have viden om de teorier, der anvendes i kurset.
Grundlæggende Ingeniørkundskab Software (EBS1)
- Identificere og beskrive de forskellige stadier i en softwareudviklingsproces.
- Redegøre for funktionaliteten af et softwaresystem.
- Beskrive og give eksempler på softwaresystemer.
Introduktion til bæredygtig omstilling (CCS1)
Den studerende kan:
- identificere samt redegøre for klimaaftrykket for en valgt problemstilling og efterfølgende løsningspotentiale og redegøre for effekterne..
- reflektere over samt redegøre for de overordnede bæredygtighedsudfordringer - her kan inddrages de tematikker som er lært i CCS1 kurset.
- udvikle en figur som illustrerer de komplekse sammenhænge der kan forekomme ved implementering af valgte løsning.
Skills
PBL færdigheds-læringsmål:
Den studerende kan:
- sammen med gruppen indgå i og etablere samarbejde med projektgruppe og vejleder.
- anvende inddragede teorier om gruppedynamikker, teamsamarbejde og konfliktløsning.
- sammen med gruppen formulere og anvende en gruppekontrakt.
- identificere problemstillinger, opstille en problemformulering, samt gøre rede for løsningsforslag
- anvende viden om referencer og kildehåndtering.
- anvende rapportstruktur og regler for plagiering.
- formidle projektarbejdets resultater mundtligt, skriftligt og grafisk til forskellige målgrupper.
Professionsfaglige læringsmål
De studerende kan:
Grundlæggende Ingeniørkundskab Software (EBS1)
- analysere et problemområde med henblik på at aflede krav.
- designe og bygge et softwaresystem.
- udføre tests i relation til afledte krav.
- anvende en projektmetodologi til at strukturere udviklingsarbejdet.
- anvende akademisk og teknisk skrivestil.
Introduktion til bæredygtig omstilling (CCS1)- identificere relevante verdensmål.
- anvende videnskabelig metode til at redegøre for udledninger og effekter af valgte løsninger.
- lære at identificere og navigere i kompleksiteten.
- lære at omsætte problemstillinger til underliggende CO2eg der muliggør konkret kvantificerbar beregning af klima og miljøpåvirkning af løsning.
- anvende akademisk og teknisk skrivestil.
Competences
PBL kompetence-læringsmål:
Den studerende kan:
- anvende og reflektere over inddraget læringsteori og motivationsteori.
- beskrive og reflektere over projektgruppens samarbejde.
Professionsfaglige læringsmål
De studerende kan:
Grundlæggende Ingeniørkundskab Software (EBS1)- reflektere over udviklingen af et softwaresystem til et specifikt formål.
- planlægge og udføre en softwareudviklingsproces
Introduktion til bæredygtig omstilling (CCS1)- forstå og reflektere over kompleksiteten i klima og bæredygtighed.
- planlægge, udføre analyse og kvantificere CO2eg samt anvende det til vurdering af løsningens bæredygtighed
Topics
Teaching methods and study activities
Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning,
Online-, video- og holdundervisning i centrale emner efterfulgt af øvelser på klassen.
Fremstilling af produkt i form af læringsspil.
Løbende evaluering og feedback i forløbet
Projektbeskrivelse skal afleveres og godkendes.
Uddannelsesspecifikt Produkt:U
dvikling af et læringsspil med udgangspunkt i de opnåede kompetencer fra faget EBS1.
Resources
Udleveres til de studerende via Itslearning.
Evaluation
Examination
Eksamensforudsætninger:
Godkendt projektbeskrivelse.
Eksamensform:
Gruppeeksamen på basis af projektrapport og procesrapport med fælles præsentation og individuelt forsvar, hvor hele gruppen deltager.
- 1 studerende i gruppen: 20 minutter inkl. votering, hvoraf ca. 7 minutter er til fremlæggelse
- 2 studerende i gruppen: 40 minutter inkl. votering, hvoraf ca. 12 minutter er til fremlæggelse
- 3 studerende eller flere i gruppen: 60 minutter inkl. votering, hvoraf ca. 15 minutter er til fremlæggelse
Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde, præsentationen og individuelt forsvar.
Det skal tydeligt fremgå, hvem der har lavet hvilke afsnit i projektrapport og procesrapport. Alle gruppemedlemmer skal være med til at udfærdige projektbeskrivelse, projektrapport og procesrapport.
Gruppestørrelse: 4-5 studerende pr. gruppe. Er der færre i gruppen kan eksaminationstiden sættes tilsvarende ned.
Projektrapport og procesrapport skal være afleveret inden den fastsatte deadline og i henhold til gældende guidelines herunder formalia-guide for VIA ingeniøruddannelser.
Projektrapporten skal være på max. 18 sider eksklusive bilag. Procesrapporten skal være på max. 18 sider eksklusive bilag. (1 side = 2400 anslag inkl. mellemrum).
Sprog: Dansk Til den mundtlige eksamen forventes det, at den studerende kan demonstrere ejerskab over projektet ved at give detaljerede forklaringer og refleksioner som svar på eksa-minators spørgsmål.
Intern censur
Tilladte hjælpemidler:
Alle
Reeksamen
Reeksamen foregår som ordinær eksamen. For studerende, der ikke har bestået semesterprojekt afholdes informationsmøde i slutning af forårssemestret. Det er obligatorisk at deltage i mødet. Her oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet, ligesom der dannes nye projektgrupper, hvor det er muligt i forhold til antallet af ikke-beståede studerende på de enkelte semestre. På basis af den feedback, de studerende har modtaget efter ordinær eksamen, skal den studerende vælge om et nyt projekt udarbejdes, eller det ikke-beståede projekt skal revideres. Den studerende skal give tilbagemelding på dette på mødet.
Hvis man ikke har afleveret eller ikke har deltaget i den ordinære eksamen uden godkendt begrundelse skal den studerende lave et nyt projekt
Grading criteria
Karakter efter 7-trins-skala
Additional information
Semeserprojektrapporten skrives på dansk.
Responsible
Majken Ingemann Stoklund
Valid from
8/1/2025 12:00 AM
Course type
Keywords
Lære at lære - projektbaseret læring (PBL) – egen læringsproces –
rapportskrivning – samarbejde, programmering,softwareudviklings proces, skriftlig fagkommunikation