Print

Semesterprojekt 4 (XA-) (fra foråret 2026)

Code

XA-SEP4

Version

5.0

Offered by

Eksportingeniør

ECTS

10

Prerequisites

Semesterprojekt 1-3

Main purpose

Projektet er en tværfaglig opgave hvor hovedmålet er at kombinere elementer fra de tekniske specialiseringer med økonomiske beregninger. Desuden skal de studerende udvikle og forbedre deres kompetencer i projektarbejde og bruge de færdigheder, de har lært på tidligere kurser. 
Semesterprojektet omfatter følgende fagområder:
Maskiniteknologi: 
Mekanik (MEK1), Materailer og Teknologier (MMT1),

Softwarerteknologi:
Programmering Fortsat (PRF!), Software Engineering (SWE1)

Klimateknologi: 
Klimaforandringer og bæredygtighed (CCS1), Balanceforståelse (BAL1), og Vandproblematikker (VAN1

Økonomi for ingeniører (ECE1).  Beregning af økonomisk afkast og følsomhedsanalyser for en virksomhed der investerer i vedvarende energiløsninger.


Knowledge

Professionsfaglige læringsmål
De studerende skal kunne:

. Demonstrere kendskab til teorier, modeller og metoder fra fagfagene fra indeværende og tidligere semestre i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven, herunder:
Maskinretning: 3D tegning (CAD) & Termodynamik og elektriske kredsløb
Klimaretning: Evaluerer og vurderer løsningens bæredygtighed, hvor der tages højde for produktets påvirkninger på planetary boundaries og kritiske ressourcer
- Softwareretning: Demonstrerer brugen af Unified Process Model og UML baseret diagrammer samt programmering af software ved hjælp af Java 
- Alle: Beregninger af rentabilitet og følsomhedsanalyser i forbindelse med kapitalinvesteringer


Skills

Professionsfaglige færdighedslæringsmål
De studerende skal kunne:  

- Udvælge teorier, modeller og metoder fra fagfagene fra indeværende og tidligere semestre og bringe dem i anvendelse i en form som er både relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven

PBL færdigheds-læringsmål:
De studerende skal kunne:

- anvende akademisk og teknisk skrivestil, rapportstruktur og regler for plagiering.

Competences

​Fagfaglige Kompetence læringsmål
De studerende skal kunne:

- Udvælge, kombinere og tilpasse teorier, modeller og metoder fra fagfagene fra indeværende og tidligere semestre og bringe dem i anvendelse i en form som er brugbar, relevant og rationel i forhold til løsningen af semesterprojektopgaven
 
PBL kompetence-læringsmål:
De studerende skal kunne:

- Kan planlægge, strukturere og udføre effektivt tværfagligt samarbejde.
- Kan reflektere over vidensdeling i projektgruppen og med andre grupper.
- Kan formidle og argumentere for projektarbejdets resultater og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. faglige begreber, såvel skriftlig, grafisk som mundtligt.
- Kan argumentere for valg af kilder, metoder og løsninger på baggrund af en kritisk vurdering.
- Kan gøre rede for etiske overvejelser i projektarbejdet.
- Kan arbejde med et holistisk blik på projektet, fagene og omverdenen.

Topics

Teaching methods and study activities

Gruppearbejde om projekt understøttet af proces og faglig vejledning, Online-, video- og holdundervisning i centrale emner fulgt op af øvelser på klassen. 

Løbende evaluering og feedback i forløbet:
Projektbeskrivelse skal afleveres og godkendes

Uddannelsesspecifikt produkt:
Projektgruppen skal arbejde med en selvvalgt fagspecifik løsning (ud fra krav præsenteret af vejlederen) hvorefter der skal foretages beregninger af løsningens økonomiske fordelagtighed. Yderligere skal der laves en professionel video-præsentation, der viser systemets funktionalitet(er) og hovedkonklusioner fra den økonomiske analyse.   

Resources

​Udleveres til de studerende via ItsLearning

Evaluation

Examination

Eksamensforudsætning 
Godkendt projektbeskrivelse

Eksamensform:
Gruppeeksamen (på engelsk) på basis af projektrapport (på engelsk) og procesrapport (på engelsk) med fælles præsenta-tion (ca. 15 min i alt for hele gruppen) og individuelt forsvar, hvor hele gruppen deltager (45 min i alt for hele gruppen). Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde, præsentationen og individuelt forsvar.
Det skal tydeligt fremgå, hvem der har lavet hvilke afsnit i projektrapport og procesrapport. 
Alle gruppemedlemmer skal være med til at udfærdige pro-jektbeskrivelse, projektrapport og procesrapport.

Projektrapport og procesrapport på engelsk skal være afleve-ret inden den af vejlederne fastsatte deadline og i henhold til gældende guidelines herunder formalia-guide for VIA ingeniør-uddannelser.  
.  Projektrapporten skal maksimum fylde 25 sider ekskl. bilag. (1 side = 2400 anslag inkl. mellemrum). 

Individuel karakter gives på basis af en helhedsvurdering af det indleverede arbejde samt den enkeltes præstation under ek-samen.

Til den mundtlige eksamen forventes det, at den studerende kan demonstrere ejerskab over projektet ved at give detaljere-de forklaringer og refleksioner som svar på eksaminators spørgsmål.

Intern bedømmelse 

Tilladte hjælpemidler:
Alle

Reeksamen:
Reeksamen foregår som ordinær eksamen. 
For studerende, der ikke har bestået semesterprojekt afholdes informationsmøde i slutning af forårssemestret. Det er obliga-torisk at deltage i mødet. Her oplyses om specifikke deadlines og nærmere forløb for projektarbejdet, ligesom der dannes nye projektgrupper, hvor det er muligt i forhold til antallet af ikke-beståede studerende på de enkelte semestre. På basis af den feedback, de studerende har modtaget efter ordinær eksamen, skal den studerende vælge om et nyt projekt udarbejdes, eller det ikke-beståede projekt skal revideres. Den studerende skal give tilbagemelding på dette på mødet. 
Hvis man ikke har afleveret eller ikke har deltaget i den ordi-nære eksamen uden godkendt begrundelse skal den studeren-de lave et nyt projekt



Grading criteria

​7-trins skala

Additional information

Responsible

Susanne Halle Wase / Lars Grunnet Jespersen

Valid from

2/1/2026 12:00 AM

Course type

Keywords

Konstruktion af fagspecifik løsning. Beregning af rentabilitet af investeringen.